Doelgericht filmpjes maken

Hoe kan je stap voor stap een goede video opnemen en monteren die je patiëntenorganisatie verder helpt? Hoe zorg je ervoor dat mensen je video graag willen bekijken? In deze training online en op locatie leer je de basisbeginselen van het filmen en monteren. Bovendien heb je aan het einde van de training een eigen video gemaakt!

In deze training leer je met je eigen smartphone, tablet of camera een goed ogend filmpje te maken dat je boodschap duidelijk verbeeldt. Van script, filmen, monteren tot verspreiden. Video is breed inzetbaar, persoonlijk en direct en zorgt dat je nieuwe groepen aanspreekt. Met film kun je bijvoorbeeld:

  • potentiële leden de meerwaarde laten zien van lotgenotencontact
  • kamerleden laten zien waarom een geneesmiddel in het verzekerd pakket moet komen of blijven
  • een krachtige oproep doen voor nieuwe bestuursleden of vrijwilligers

Een video deel je ook heel eenvoudig online, via Facebook, Twitter en YouTube. En een eigen film verhoogt de authenticiteit van je verhaal.

Inhoud

In deze training behandelen we onder andere: 

  • het herkennen van soorten video’s
  • voorbereiding
  • script schrijven
  • tips voor het filmen
  • kadering en het gebruik van verschillende uitsneden
  • opbouw van een video
  • tips voor het monteren
  • inzet van video’s op social media 

Opzet

De training bestaat uit: 

  • Zelfstudie: je bereidt je voor op de eerste bijeenkomst. Je krijgt hiervoor toegang tot de kennismodule 'Zelf video’s maken. Benodigde tijd: ongeveer 1 uur.
  • Voorbereidingsopdracht: na het doornemen van de kennismodule ga je aan de slag met het schrijven van een script en het filmen van een video.  In deze video stel je jezelf voor aan de andere deelnemers. Benodigde tijd: ongeveer 2 uur.
  • Bijeenkomst 1 - op locatie: we bekijken samen jullie gemaakte video’s, we verdiepen ons in de filmtips, de voorbereidingstips en montagetips. We helpen elkaar met het bedenken welke video’s bij jouw organisatie passen en we oefenen met het aantrekkelijk maken van je video’s. Duur: 4 uur.
  • Thuisopdracht 1: je schrijft een script voor een video waar jouw organisatie iets aan heeft. Benodigde tijd: 1,5 uur.
  • Thuisopdracht 2: nadat je feedback op je script hebt gekregen ga je aan de slag met filmen en monteren van je video. Benodigde tijd: 4 a 5 uur.
  • Bijeenkomst 2 - online: je ontvangt uitgebreide feedback op je video en krijgt antwoord op de vragen die je nog hebt. Benodigde tijd: 2 uur.

Je leert

  1. hoe je een videoformat kiest dat bij het doel van de video past
  2. benoemen welke voorbereiding aan het maken van een video voorafgaat
  3. uitleggen wat er in een script moet staan en je kan ook daadwerkelijk zelf een script schrijven
  4. benoemen waar je tijdens en na het filmen op moet letten om een goede video te maken
  5. hoe de verschillende social media kanalen met video omgaan
  6. een keuze maken voor het juiste social media kanaal voor je video’s
  7. wat de belangrijkste richtlijnen zijn van het gebruik van muziek in video’s
  8. wat de voorwaarden zijn van goed geluid van een video
  9. welke verschillende beelduitsneden er zijn en wat het effect hiervan is
  10. hoe een montage is opgebouwd en welke lagen er zijn
  11. de basisbeginselen van het filmen en monteren  

In het kort

Voor wie

(communicatie)medewerkers van patiënten- en cliëntenorganisaties

Tijdsinvestering

1 bijeenkomst op locatie van 4 uur, 1 online sessie van 2 uur en zelfstudie / opdrachten (8 tot 9 uur)

Type training

Deels online en deels op locatie

Kosteloos

Deze training is voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties kosteloos. Lees meer bij Voor wie.

Competenties

  • Resultaatgericht
  • Creatief
  • Initiatiefrijk
  • Presenteren
  • Gespreksvaardig

Bekijk de trainingsvoorwaarden

In deze training leer je met je eigen smartphone, tablet of camera een goed ogend filmpje te maken dat je boodschap duidelijk verbeeldt. Van script, filmen, monteren tot verspreiden. Video is breed inzetbaar, persoonlijk en direct en zorgt dat je nieuwe groepen aanspreekt. Met film kun je bijvoorbeeld:

  • potentiële leden de meerwaarde laten zien van lotgenotencontact
  • kamerleden laten zien waarom een geneesmiddel in het verzekerd pakket moet komen of blijven
  • een krachtige oproep doen voor nieuwe bestuursleden of vrijwilligers

Een video deel je ook heel eenvoudig online, via Facebook, Twitter en YouTube. En een eigen film verhoogt de authenticiteit van je verhaal.

Inhoud

In deze training behandelen we onder andere: 

  • het herkennen van soorten video’s
  • voorbereiding
  • script schrijven
  • tips voor het filmen
  • kadering en het gebruik van verschillende uitsneden
  • opbouw van een video
  • tips voor het monteren
  • inzet van video’s op social media 

Opzet

De training bestaat uit: 

  • Zelfstudie: je bereidt je voor op de eerste bijeenkomst. Je krijgt hiervoor toegang tot de kennismodule 'Zelf video’s maken. Benodigde tijd: ongeveer 1 uur.
  • Voorbereidingsopdracht: na het doornemen van de kennismodule ga je aan de slag met het schrijven van een script en het filmen van een video.  In deze video stel je jezelf voor aan de andere deelnemers. Benodigde tijd: ongeveer 2 uur.
  • Bijeenkomst 1 - op locatie: we bekijken samen jullie gemaakte video’s, we verdiepen ons in de filmtips, de voorbereidingstips en montagetips. We helpen elkaar met het bedenken welke video’s bij jouw organisatie passen en we oefenen met het aantrekkelijk maken van je video’s. Duur: 4 uur.
  • Thuisopdracht 1: je schrijft een script voor een video waar jouw organisatie iets aan heeft. Benodigde tijd: 1,5 uur.
  • Thuisopdracht 2: nadat je feedback op je script hebt gekregen ga je aan de slag met filmen en monteren van je video. Benodigde tijd: 4 a 5 uur.
  • Bijeenkomst 2 - online: je ontvangt uitgebreide feedback op je video en krijgt antwoord op de vragen die je nog hebt. Benodigde tijd: 2 uur.

Je leert

  1. hoe je een videoformat kiest dat bij het doel van de video past
  2. benoemen welke voorbereiding aan het maken van een video voorafgaat
  3. uitleggen wat er in een script moet staan en je kan ook daadwerkelijk zelf een script schrijven
  4. benoemen waar je tijdens en na het filmen op moet letten om een goede video te maken
  5. hoe de verschillende social media kanalen met video omgaan
  6. een keuze maken voor het juiste social media kanaal voor je video’s
  7. wat de belangrijkste richtlijnen zijn van het gebruik van muziek in video’s
  8. wat de voorwaarden zijn van goed geluid van een video
  9. welke verschillende beelduitsneden er zijn en wat het effect hiervan is
  10. hoe een montage is opgebouwd en welke lagen er zijn
  11. de basisbeginselen van het filmen en monteren  
Trainer
Anita Janssen filmt en monteert voor uiteenlopende organisaties vanuit haar bedrijf ABC communicatie & mediaproducties. Ze leert ook graag aan anderen hoe ze zelf een goede video kunnen maken.

Er zijn helaas (nog) geen geplande trainingsdagen

Wij houden je graag per e-mail op de hoogte wanneer deze training (opnieuw) wordt ingepland.

Hou me op de hoogte