Digitale platformen: kansen en uitdagingen voor informatie en lotgenotencontact
Veel patiënten- en cliëntenorganisaties zetten digitale platformen in om betrouwbare informatie te delen en lotgenotencontact te faciliteren. Maar hoe zorg je ervoor dat deze platformen goed aansluiten bij de behoeften van gebruikers? En hoe voorkom je dat organisaties en initiatieven langs elkaar heen werken?

Voor ZonMw ging onderzoeksbureau ResCon aan de slag met deze vragen. Daarbij keken ze niet alleen naar de huidige stand van zaken, maar ook naar toekomstige kansen en hoe de financiering vanuit het ZonMw-programma 'Voor elkaar!' optimaal kan worden ingezet om deze digitale platformen te versterken.
Meer samenwerking en kennisuitwisseling
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat er veel kansen liggen om digitale platformen beter in te zetten. Eén van de belangrijkste aanbevelingen: meer samenwerking en kennisuitwisseling tussen organisaties, zodat bestaande ervaringen en inzichten beter benut worden.
Het onderzoek benadrukt daarvoor onder andere:
- Aansluiten bij de doelgroep
Verschillende groepen gebruikers hebben verschillende informatiebehoeften. Hoe beter een platform daarop inspeelt, hoe groter de meerwaarde. - Samenwerking stimuleren
Door kennis en middelen te bundelen, kunnen organisaties efficiënter werken en dubbele inspanningen voorkomen. - Leren van elkaar
Er is veel kennis beschikbaar over wat werkt en wat niet. Die kennis beter delen helpt om digitale platformen sterker te maken.
Het onderzoek resulteerde in een gedetailleerd rapport dat ZonMw gebruikt om toekomstige subsidierondes over digitale platformen mee in te richten.
Wil je meer weten of heb je vragen?
Heb je interesse in de verdere uitkomsten van het onderzoek? Bekijk dan het volledige artikel op de website van ZonMw.