Methode
Focusgroepen: organisatie, begeleiding en analyse
Een focusgroep is een kwalitatieve onderzoeksmethode. In een zorgvuldig geplande discussie geven 6 tot 12 mensen hun mening over een onderwerp. Deze handleiding beschrijft de organisatie, begeleiding en analyse van focusgroepen.
Interessant voor:
- onderzoekers
- patiëntenvertegenwoordigers
- beleidsmedewerkers
Aanbevolen bij:
- voorbereiding van focusgroepen
Betrouwbare input
Om betrouwbare input uit een focusgroep te verzamelen, is het belangrijk dat de gespreksleider:
- de deelnemers op hun gemak stelt
- een open en veilige sfeer creëert
- deelnemers ruimte geeft om in eigen woorden de vragen te beantwoorden
- deelnemers de diepere betekenis van hun antwoorden kunnen toelichten
De discussie vindt plaats met een lijst van gespreksonderwerpen, de ‘topic’ lijst. Tijdens de focusgroep vinden opnames met een voice recorder of videocamera plaats. De inhoud van de discussie wordt vastgelegd in een verslag. Wat levert een focusgroep op?
Conclusies
Conclusies uit focusgroepen vormen de basis voor:
- het plannen en invoeren van verbeteringen
- beleidsontwikkeling
Bestanden
Handleiding focusgroepen (PDF)
Handout met tips voor online focusgroepen (PDF)
Colofon
- Organisatie: Raats voor Mensgerichte Zorg, INVOLV
- Auteur: I. Raats
- Opdrachtgever / sponsor: INVOLV
- Publicatiedatum: 2023