Blog

Missie, visie en strategie voor focus

Een missie, visie en strategie geven een patiëntenorganisatie richting. Het zorgt dat je de goede dingen doet en de dingen goed doet. Ze maken iedereen duidelijk waarom een organisatie bestaat, waar ze voor staat en wat ze doet. En ze zijn essentieel voor het maken van impact. 

Richten we ons vooral op lotgenotencontact? Of moeten we meer aandacht besteden aan belangenbehartiging? En wat was ook alweer het hogere doel? Waarom is de organisatie opgericht? Passen de activiteiten daar nog bij?

Met een missie, visie en strategie vertaal je de idealen van je organisatie in concrete stappen die je beschrijft in een meerjarenplan. Rekening houdend met maatschappelijke trends en mogelijkheden van de organisatie, kom je daarmee tot doelen, keuzes, prioriteiten en afbakening.

Missie, visie en strategie

Wat zijn missie, visie en strategie eigenlijk? En waarom zijn ze belangrijk?

De missie beschrijft waarom je organisatie bestaat. Een aansprekende missie maakt medewerkers en vrijwilligers enthousiast: dat is waar ze aan willen bijdragen. Ook anderen, belanghebbenden of samenwerkingspartners, bepalen met jullie missie of ze een bijdrage willen leveren.

In de visie beschrijf je de uitgangspunten van je organisatie. Vanuit welke kernwaarden of overtuigingen werkt de organisatie om de missie te realiseren? Ze geven houvast bij het maken van keuzes en maken duidelijk waar je voor staat. Een aansprekende visie helpt bovendien om vrijwilligers, donateurs en financiers aan te trekken.

De strategie tenslotte gaat over de actie: hoe ga je de missie realiseren tussen maatschappelijke trends en met de mogelijkheden van de organisatie? Hij beschrijft de aanpak die je organisatie kiest. Daarmee wordt ook helder: dit doen we wel en dit niet. Dat is nodig, want tijd en geld zijn schaars. Je kunt niet alles doen.

Impact

Vanuit de missie en visie wordt duidelijk wat het hogere doel van je organisatie is. Dat uiteindelijke doel bereikt je organisatie nooit zelfstandig. Toch is het belangrijk te bepalen hoe en in welke mate je organisatie bijdraagt aan de maatschappelijke verandering. Ofwel, wat is jullie impact? Impact is de unieke toegevoegde waarde die jouw organisatie of instelling realiseert, de verandering die tot stand komt door jouw activiteiten. Wat je impact is, achterhaal je door een impactverhaal op te stellen.

 

Meer leren?

Bekijk trainingen bestuur en management

Meer weten?

Neem contact op met Rineke Geschiere, organisatieadviseur
Contact

Soortgelijke artikelen

Alle artikelen