Participatie in wetenschappelijk onderzoek
Mensen met een chronische ziekte of beperking willen meer betrokken worden bij het prioriteren van onderzoeksthema's en de uitvoering van onderzoeksprojecten. Zij staan daarin niet alleen. Ook de overheid, gezondheidsfondsen en onderzoeksinstellingen hechten veel belang aan de inzet van ervaringsdeskundigheid bij wetenschappelijk onderzoek.
Inhoud
Deze training geeft je inzicht in de mogelijkheden en beperkingen om invloed uit te oefenen op onderzoeksprojecten vanuit cliëntenperspectief. Ook bereidt de training vertegenwoordigers van patiënten- en gehandicaptenorganisaties voor op de rol van:
- belangenbehartiger bij wetenschappelijk onderzoek
- adviseur voor onderzoekers
- onderzoekspartner in een onderzoeksteam
LET OP!
Ga je (binnenkort) ook als beoordelaar van onderzoeksvoorstellen aan de slag? Dan raden we aan om je gelijk aan te melden voor de nieuwe combinatietraining Beoordelen van onderzoeksvoorstellen (ook online te volgen). De nieuwe training is een combinatie van 'Participatie in wetenschappelijk onderzoek' en 'Beoordelen van onderzoeksvoorstellen'. De training Beoordelen van onderzoeksvoorstellen bieden we niet meer los aan.
Opzet
De training bestaat uit een mix van zelfstudie (voorafgaand aan de bijeenkomst) en een bijeenkomst op locatie.
- Zelfstudie: je bereidt je voor op de bijeenkomst. Ongeveer 2 weken van tevoren krijg je toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt. Onder meer een online kennismodule en een wetenschappelijk artikel. Met daarbij telkens een opdracht om te checken of je de theorie begrepen hebt. Benodigde tijd: 3 uur.
- Sessie op locatie: tijdens de trainingsdag op locatie oefen je met de verschillende rollen van patiëntenvertegenwoordiger bij wetenschappelijk onderzoek. In de middag komt de participatiematrix aan bod en breng je de kennis in praktijk met oefeningen en reflectie. Ook bespreken we praktijkvoorbeelden. Duur: 6 uur
Je leert
- hoe de empirische onderzoekscirkel eruit ziet
- hoe de participatie-matrix als model voor het begrijpen van participatieprocessen ingezet kan worden, - welke mogelijkheden er zijn om vanuit patiëntperspectief invloed uit te oefenen op medisch-wetenschappelijk onderzoek
- wat de waarde is van ervaringsdeskundigheid binnen Evidence Based Medicine
- welke randvoorwaarden er zijn voor succesvolle patiëntenparticipatie
- welke rollen je als patiëntenvertegenwoordiger in de praktijk van wetenschappelijk onderzoek kunt vervullen en wat de verschillen zijn tussen die rollen
- kritisch luisteren, vragen stellen en constructief feedback geven
Voor wie?
De training is bedoeld voor vertegenwoordigers van patiënten- en gehandicaptenorganisaties met interesse voor wetenschappelijk onderzoek en de wens om het cliëntenperspectief beter in onderzoeksprojecten te integreren. Kennis over onderzoeksmethodieken is niet nodig.
In het kort
Voor wie
Patiëntenvertegenwoordigers met interesse voor wetenschappelijk onderzoek en de wens om het cliëntenperspectief beter in onderzoeksprojecten te integreren.
Tijdsinvestering
Online voorbereiding van 3 uur en 1 bijeenkomst op locatie (6 uur)
Type training
Deels op locatie en deels online
Kosteloos
Deze training is voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties kosteloos. Lees meer bij Voor wie.
Competenties
- Adviesvaardig
- Analytisch
- Beïnvloedend vermogen
- Samenwerkend
- Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
Mensen met een chronische ziekte of beperking willen meer betrokken worden bij het prioriteren van onderzoeksthema's en de uitvoering van onderzoeksprojecten. Zij staan daarin niet alleen. Ook de overheid, gezondheidsfondsen en onderzoeksinstellingen hechten veel belang aan de inzet van ervaringsdeskundigheid bij wetenschappelijk onderzoek.
Inhoud
Deze training geeft je inzicht in de mogelijkheden en beperkingen om invloed uit te oefenen op onderzoeksprojecten vanuit cliëntenperspectief. Ook bereidt de training vertegenwoordigers van patiënten- en gehandicaptenorganisaties voor op de rol van:
- belangenbehartiger bij wetenschappelijk onderzoek
- adviseur voor onderzoekers
- onderzoekspartner in een onderzoeksteam
LET OP!
Ga je (binnenkort) ook als beoordelaar van onderzoeksvoorstellen aan de slag? Dan raden we aan om je gelijk aan te melden voor de nieuwe combinatietraining Beoordelen van onderzoeksvoorstellen (ook online te volgen). De nieuwe training is een combinatie van 'Participatie in wetenschappelijk onderzoek' en 'Beoordelen van onderzoeksvoorstellen'. De training Beoordelen van onderzoeksvoorstellen bieden we niet meer los aan.
Opzet
De training bestaat uit een mix van zelfstudie (voorafgaand aan de bijeenkomst) en een bijeenkomst op locatie.
- Zelfstudie: je bereidt je voor op de bijeenkomst. Ongeveer 2 weken van tevoren krijg je toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt. Onder meer een online kennismodule en een wetenschappelijk artikel. Met daarbij telkens een opdracht om te checken of je de theorie begrepen hebt. Benodigde tijd: 3 uur.
- Sessie op locatie: tijdens de trainingsdag op locatie oefen je met de verschillende rollen van patiëntenvertegenwoordiger bij wetenschappelijk onderzoek. In de middag komt de participatiematrix aan bod en breng je de kennis in praktijk met oefeningen en reflectie. Ook bespreken we praktijkvoorbeelden. Duur: 6 uur
Je leert
- hoe de empirische onderzoekscirkel eruit ziet
- hoe de participatie-matrix als model voor het begrijpen van participatieprocessen ingezet kan worden, - welke mogelijkheden er zijn om vanuit patiëntperspectief invloed uit te oefenen op medisch-wetenschappelijk onderzoek
- wat de waarde is van ervaringsdeskundigheid binnen Evidence Based Medicine
- welke randvoorwaarden er zijn voor succesvolle patiëntenparticipatie
- welke rollen je als patiëntenvertegenwoordiger in de praktijk van wetenschappelijk onderzoek kunt vervullen en wat de verschillen zijn tussen die rollen
- kritisch luisteren, vragen stellen en constructief feedback geven
Voor wie?
De training is bedoeld voor vertegenwoordigers van patiënten- en gehandicaptenorganisaties met interesse voor wetenschappelijk onderzoek en de wens om het cliëntenperspectief beter in onderzoeksprojecten te integreren. Kennis over onderzoeksmethodieken is niet nodig.
Trainer
Trainer
Er zijn helaas (nog) geen geplande trainingsdagen
Wij houden je graag per e-mail op de hoogte wanneer deze training (opnieuw) wordt ingepland.
Hou me op de hoogte