Participatie in wetenschappelijk onderzoek
Mensen met een ziekte, kwetsbaarheid of beperking willen meer betrokken worden bij het prioriteren van onderzoeksthema's en de uitvoering van onderzoeksprojecten. Zij staan daarin niet alleen. Ook de overheid, gezondheidsfondsen en onderzoeksinstellingen hechten veel belang aan de inzet van ervaringsdeskundigheid bij wetenschappelijk onderzoek omdat het de kwaliteit van onderzoek verhoogt.
In het kort
De training bestaat uit 2 online bijeenkomsten.
Daarnaast moet je tijd reserveren voor zelfstudie voorafgaand aan de online bijeenkomsten. Daarvoor zul je ca. 1,5 uur per opdracht de tijd nodig hebben, dus 3 uur totaal.
Zelfstudie
Je bereidt je voor op de online bijeenkomsten. Ongeveer 2 weken voor de start krijg je toegang tot ons online leerplatform Procademy, waar je de materialen en opdrachten vindt. Dat zijn onder meer een online kennismodule en een wetenschappelijk artikel. Daarbij krijg je telkens een opdracht om te checken of je de theorie begrepen hebt. Je gaat aan de slag met onder andere de empirische onderzoekscirkel en de participatiematrix.
Online bijeenkomst 1
Tijdens deze bijeenkomst maak je kennis met de trainer en oefen je met de verschillende rollen van patiëntenvertegenwoordiger bij wetenschappelijk onderzoek.
Online bijeenkomst 2
Je brengt de opgedane kennis uit de zelfstudie weer in praktijk met oefeningen en reflectie. En we bespreken een aantal praktijkvoorbeelden.
Na deze training heb je geleerd:
- hoe de onderzoekscirkel eruit ziet;
- welke rollen je als patiëntenvertegenwoordiger in de praktijk van wetenschappelijk onderzoek kunt vervullen en wat de verschillen zijn tussen die rollen;
- wat de participatiematrix is en hoe je deze kunt gebruiken bij het vormgeven, begrijpen en evalueren van samenwerking in onderzoek;
- wat de waarde is van ervaringsdeskundigheid binnen Evidence Based Medicine;
- welke randvoorwaarden er zijn voor succesvolle participatie;
- kritisch luisteren, vragen stellen en constructief feedback geven;
- reflecteren op jouw eigen voorkeuren voor betrokkenheid in onderzoek.
Deze training geeft je inzicht in de mogelijkheden en beperkingen om invloed uit te oefenen op onderzoeksprojecten vanuit patiëntenperspectief. Ook bereidt de training vertegenwoordigers van patiënten- en cliëntenorganisaties voor op de rol van:
- belangenbehartiger bij wetenschappelijk onderzoek
- adviseur voor onderzoekers
- onderzoekspartner in een onderzoeksteam
Ga je (binnenkort) ook als beoordelaar van onderzoeksvoorstellen aan de slag?
Meld je dan NIET aan voor deze training, maar voor de online training Beoordelen van onderzoeksvoorstellen. Daarin komt zowel participatie in onderzoek, als het beoordelen van onderzoeksvoorstellen aan bod. Die training kun je ook volgen in een mix van online en op locatie.
Deze training is bedoeld voor vertegenwoordigers van patiënten- en cliëntenorganisaties met interesse voor wetenschappelijk onderzoek, met de wens om het cliëntenperspectief beter in onderzoeksprojecten te integreren.
Kennis over onderzoeksmethodieken is niet nodig om te kunnen deelnemen.
Karen van Meeteren
Eva Vroonland
Ben je geïnteresseerd?
Kies een startdatum
Patientenparticipatie in wetenschappelijk onderzoek
- Startdatum
-
Donderdag 13 maart 2025 10:00 - 13:00
- Vervolgdatum
-
Donderdag 27 maart 2025 10:00 - 13:00
- Locatie
- Online
- Trainer
- Karen van Meeteren
Geen passende datum of nog geen startdata gepland?
Dan brengen we je graag op de hoogte zodra er nieuwe startdata zijn.
Informeer mij