Online module voor patiëntenvertegenwoordigers

Een goed gesprek

Als je actief bent bij een patiënten- of cliëntenorganisatie voer je allerlei gesprekken. In deze online module leer je hoe je in verschillende situaties een goed gesprek voert, aan de hand van video's met voorbeelden van goede én minder goede gesprekken.

Na afronding van deze online module:

  • heb je een goed beeld van wat een goed gesprek is.
  • weet je welke soort gesprekken je vanuit jouw patiëntenorganisatie kunt aangaan.
  • weet je welke  basisvaardigheden er zijn om een goed gesprek te voeren en hoe je deze kunt toepassen.
  • weet je hoe je een goed gesprek opbouwt bij 3 verschillende soorten gesprekken: informeren, ondersteunen en overtuigen.

Je kunt alle onderdelen van deze module doorlopen of een specifiek gesprekstype kiezen.  

We voeren allemaal gesprekken: met vrijwilligers, lotgenoten, stakeholders, gemeentes of zorgverleners. Maar wat maakt een goed gesprek nu zo goed? Dat begint bij de opbouw.

Het is belangrijk om te weten wat je precies met het gesprek wilt bereiken. Dan kun je je goed voorbereiden. Want als jij de regie neemt in het gesprek, komt je boodschap het beste over. Of je nu wilt informeren, ondersteunen of overtuigen.  

De kennis uit deze module kun je gebruiken voor interne communicatie, informatievoorziening, lotgenotencontact en belangenbehartiging. Het maakt je een bewustere gesprekspartner, waardoor je beter je doel bereikt en er eerder waardevol contact ontstaat. 

Deze module is bedoeld voor alle mensen in patiëntenorganisaties die vaak een-op-eengesprekken voeren, zoals bestuursleden, medewerkers en vrijwilligers. 

Je volgt de leermodule op ons online leerplatform Procademy. Na aanmelding ontvang je binnen een werkdag (24 uur) een e-mail met een wachtwoord waarmee je op het platform kunt inloggen. De toegang tot de online module is 2 maanden geldig.

Mogelijk ook interessant

Volledig overzicht