Aan de slag als patiënten- of cliëntenvertegenwoordiger

Jouw ervaring is goud waard! Door jouw ervaring heb je kennis over hoe het beleid in zorg en welzijn in de praktijk uitpakt. Je weet wat belangrijk is om het leven van mensen met jouw aandoening of beperking te verbeteren. Maar hoe zet je die kennis effectief in? In deze training ontdek je wat bij je past en leer je jouw ervaringskennis zo effectief mogelijk in te zetten.

Dit is echt een training voor beginnende patiëntenvertegenwoordigers. Het inzetten van jouw ervaringskennis kan op veel verschillende plekken: bijvoorbeeld bij het geven van een gastles, het begeleiden van lotgenotencontact of het beïnvloeden van beleid van jouw gemeente. Deze training helpt je om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn, en wat het beste bij jou past. 

Inhoud

Als vrijwilliger of professional die het cliëntenperspectief wil inbrengen, hoor je veel nieuwe termen. In deze training raak je bekend met:

  • de basisbegrippen cliëntenperspectief, ervaringsdeskundigheid en participatie
  • het werkveld van een patiëntenorganisaties waarin je meedenkt over verbetering van zorg, beleid en onderzoek
  • de rollen waarin je als vrijwilliger of professional het cliëntenperspectief kunt vertegenwoordigen
  • hoe een adviestraject eruit ziet en hoe je dit advies goed inbrengt

Opzet

De training bestaat uit een mix van zelfstudie en 2 bijeenkomsten, een op locatie en een online. Na de training volgt een telefonisch nagesprek.

  • Zelfstudie: je bereidt je voor op bijeenkomst. Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt voorafgaand aan elke bijeenkomst. Benodigde tijd: ca 1,5 uur voorbereiding op de bijeenkomst
  • Bijeenkomst 1: deze bijeenkomst gaan we dieper in op de theorie en de gemaakte verwerkingsvragen. Duur: 1 dag op locatie
  • Individueel gesprek: na de cursus neemt een van onze adviseurs contact met je op om vervolgvragen te bespreken en samen te bekijken welke ondersteuning daarbij mogelijk is:

Je leert

Na het volgen van deze training:

  • ken je de verschillende mogelijkheden om actief te worden in de patiëntenbeweging.
  • weet je wat het belang is van participatie bij kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn.
  • weet je welke verschillende participatierollen mogelijk zijn en welke kennis, vaardigheden en houding daarbij horen
  • weet je bij wie en op welke wijze je ondersteuning kunt krijgen in trajecten voor kwaliteitsverbetering.
  • ken je de 3 belangrijkste stappen in een adviesproces, en kun je deze toepassen.

Voor wie?

De training is bedoeld voor beginnende patiëntenvertegenwoordigers of mensen die net actief zijn geworden in de patiëntenbeweging. 

In het kort

Voor wie?

Beginnende patiëntenvertegenwoordigers of mensen die net actief zijn geworden in de patiëntenbeweging. 

Tijdsinvestering

1 dag op locatie, 3 uur zelfstudie en een individueel gesprek

Type training

Op locatie

Kosteloos

Deze training is voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties kosteloos. Lees meer bij Voor wie.

Competenties

  • Reflectief vermogen
  • Inlevend
  • Gespreksvaardig
  • Contactgericht
  • Onderzoekend vermogen

Bekijk de trainingsvoorwaarden

Dit is echt een training voor beginnende patiëntenvertegenwoordigers. Het inzetten van jouw ervaringskennis kan op veel verschillende plekken: bijvoorbeeld bij het geven van een gastles, het begeleiden van lotgenotencontact of het beïnvloeden van beleid van jouw gemeente. Deze training helpt je om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn, en wat het beste bij jou past. 

Inhoud

Als vrijwilliger of professional die het cliëntenperspectief wil inbrengen, hoor je veel nieuwe termen. In deze training raak je bekend met:

  • de basisbegrippen cliëntenperspectief, ervaringsdeskundigheid en participatie
  • het werkveld van een patiëntenorganisaties waarin je meedenkt over verbetering van zorg, beleid en onderzoek
  • de rollen waarin je als vrijwilliger of professional het cliëntenperspectief kunt vertegenwoordigen
  • hoe een adviestraject eruit ziet en hoe je dit advies goed inbrengt

Opzet

De training bestaat uit een mix van zelfstudie en 2 bijeenkomsten, een op locatie en een online. Na de training volgt een telefonisch nagesprek.

  • Zelfstudie: je bereidt je voor op bijeenkomst. Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt voorafgaand aan elke bijeenkomst. Benodigde tijd: ca 1,5 uur voorbereiding op de bijeenkomst
  • Bijeenkomst 1: deze bijeenkomst gaan we dieper in op de theorie en de gemaakte verwerkingsvragen. Duur: 1 dag op locatie
  • Individueel gesprek: na de cursus neemt een van onze adviseurs contact met je op om vervolgvragen te bespreken en samen te bekijken welke ondersteuning daarbij mogelijk is:

Je leert

Na het volgen van deze training:

  • ken je de verschillende mogelijkheden om actief te worden in de patiëntenbeweging.
  • weet je wat het belang is van participatie bij kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn.
  • weet je welke verschillende participatierollen mogelijk zijn en welke kennis, vaardigheden en houding daarbij horen
  • weet je bij wie en op welke wijze je ondersteuning kunt krijgen in trajecten voor kwaliteitsverbetering.
  • ken je de 3 belangrijkste stappen in een adviesproces, en kun je deze toepassen.

Voor wie?

De training is bedoeld voor beginnende patiëntenvertegenwoordigers of mensen die net actief zijn geworden in de patiëntenbeweging. 

Trainer
Martine Versluijs is adviseur patiëntenparticipatie bij INVOLV, met als aandachtsgebieden kwaliteitsverbetering van de zorg, ervaringsdeskundigheid en participatie bij richtlijnen.

Er zijn helaas (nog) geen geplande trainingsdagen

Wij houden je graag per e-mail op de hoogte wanneer deze training (opnieuw) wordt ingepland.

Hou me op de hoogte