Onderzoeksagenda en het patiëntenperspectief
Wil je met jouw patiëntenorganisatie, beroepsgroep of zorginstelling een onderzoeksagenda opstellen? Dan kan deze module je helpen. Een onderzoeksagenda kan veel impact maken in het onderzoeksveld waarin je actief bent. Tegelijkertijd is het ook een groot project. Deze module gaat in op de basisbeginselen, 2 bekende methodes om een agenda op te stellen, en welke afwegingen je moet maken voordat je er aan begint.
Een project om een onderzoeksagenda op te stellen, start je niet alleen. Gebruik deze module om jouw collega’s of medevrijwilligers mee te nemen in wat een onderzoeksagenda voor jullie kan betekenen.
Na afronding van deze online module heb je geleerd:
- wat een onderzoeksagenda is.
- wat het belang is van het patiëntenperspectief bij het opstellen van een onderzoeksagenda.
- hoe je als beroepsgroep het patiëntenperspectief goed kunt meenemen.
- hoe je als patiëntenorganisatie het patiëntenperspectief kunt inbrengen.
- hoe je als patiënten(organisatie) en beroepsgroep samen een onderzoeksagenda opstelt die relevant is voor patiënten of cliënten.
Voor medewerkers of vrijwilligers van patiëntenorganisaties heeft deze module nog 2 extra hoofdstukken:
- Wat kun je als patiëntenorganisatie doen en bijdragen als een beroepsgroep vraagt om inbreng voor een onderzoeksagenda?
- 7 vragen die patiëntenorganisaties moeten beantwoorden wanneer ze het initiatief willen nemen voor een nieuwe onderzoeksagenda.
Deze module is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over onderzoeksagenda's en hoe je daarin het patiëntenperspectief opneemt. Dus voor beroepsorganisaties, (gezondheids)fondsen, patiënten- en cliëntenorganisaties, zorgaanbieders en meer.
Je volgt de leermodule op ons online leerplatform Procademy. Na aanmelding ontvang je binnen een werkdag (24 uur) een e-mail met een wachtwoord waarmee je op het platform kunt inloggen. De toegang tot de online module is 2 maanden geldig.