Communiceren met impact
We voeren dagelijks gesprekken, maar voeren we ook het goede gesprek? Het gesprek dat echt ergens over gaat, waardoor iets verandert of in beweging komt?
In deze training krijg je handvatten om gesprekken te voeren die impact hebben en de kern raken. Je leert wat je in het gesprek kan doen om de flow erin te houden en hoe je een gesprek goed voorbereidt met een checklist.
Inhoud
Om tot die kern te komen diepen we in de training de volgende onderwerpen uit:
- Hoe bereid je je goed voor op een belangrijk gesprek? Waar moet je rekening mee houden?
- Hoe bouw je zo’n gesprek op?
- Hoe houd jij de regie in het gesprek?
- Welke vragen kan je stellen?
- Hoe kom je tot de kern?
- Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap blijft ‘plakken’?
- Hoe stem je af op jouw gesprekspartner?
- Hoe rond je het gesprek bevredigend af?
Opzet
De training bestaat uit een mix van zelfstudie (voorafgaand aan elke bijeenkomst), 2 online bijeenkomsten en een bijeenkomst op locatie.
- Zelfstudie: Je bereidt je voor op de eerste online bijeenkomst door 4 filmpjes te bekijken en het intakeformulier in te vullen.
Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt. - Sessie 1 online: We leggen de basis voor een goed gesprek en gaan in op de voorbereiding. Je oefent met die basis waardoor jouw sterke punten en ontwikkelpunten in beeld komen. Je krijgt handvatten om het gesprek goed op te bouwen en je goed voor te kunnen bereiden.
- Zelfstudie: Aan het eind van deze sessie ontvang je een huiswerkopdracht ter voorbereiding op online sessie 2.
- Sessie 2 online: In deze sessie gaan we aan de slag met de inleiding, kern en afronding van een goed gesprek en gaan we focussen op de vaardigheden.
- Zelfstudie: Ook nu ontvang je weer een huiswerkopdracht die je voor sessie 3 maakt.
- Sessie 3 op locatie: Je oefent met diverse situaties en met de verschillende onderdelen van een gesprek (voorbereiding, inleiding, kern en afronding). Je mag ook eigen casuïstiek inbrengen.
Je leert
- hoe je een goed gesprek opbouwt en wat er nodig is om de gewenste resultaten te bereiken.
- in het gesprek de regie te nemen. Hierdoor kom je beter tot de kern, heb je meer impact en kun je echt het verschil maken.
Voor wie?
Vrijwilligers, professionals, bestuursleden van patiëntenorganisaties die een boodschap hebben voor bijvoorbeeld de gemeente, in de zorg of aan andere stakeholders. Voorkennis is niet noodzakelijk, het is een basistraining.
In het kort
Voor wie
Vrijwilligers, professionals en bestuursleden van patiëntenorganisaties
Tijdsinvestering
2 online sessies (2 x 3 uur), bijeenkomst op locatie (4 uur), zelfstudie (3 uur)
Type training
Deels op locatie en deels online
Kosteloos
Deze training is voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties kosteloos. Lees meer bij Voor wie.
Competenties
- Gespreksvaardig
- Beïnvloedend vermogen
- Luisteren
- Doorvragen
- Overtuigingskracht
We voeren dagelijks gesprekken, maar voeren we ook het goede gesprek? Het gesprek dat echt ergens over gaat, waardoor iets verandert of in beweging komt?
In deze training krijg je handvatten om gesprekken te voeren die impact hebben en de kern raken. Je leert wat je in het gesprek kan doen om de flow erin te houden en hoe je een gesprek goed voorbereidt met een checklist.
Inhoud
Om tot die kern te komen diepen we in de training de volgende onderwerpen uit:
- Hoe bereid je je goed voor op een belangrijk gesprek? Waar moet je rekening mee houden?
- Hoe bouw je zo’n gesprek op?
- Hoe houd jij de regie in het gesprek?
- Welke vragen kan je stellen?
- Hoe kom je tot de kern?
- Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap blijft ‘plakken’?
- Hoe stem je af op jouw gesprekspartner?
- Hoe rond je het gesprek bevredigend af?
Opzet
De training bestaat uit een mix van zelfstudie (voorafgaand aan elke bijeenkomst), 2 online bijeenkomsten en een bijeenkomst op locatie.
- Zelfstudie: Je bereidt je voor op de eerste online bijeenkomst door 4 filmpjes te bekijken en het intakeformulier in te vullen.
Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt. - Sessie 1 online: We leggen de basis voor een goed gesprek en gaan in op de voorbereiding. Je oefent met die basis waardoor jouw sterke punten en ontwikkelpunten in beeld komen. Je krijgt handvatten om het gesprek goed op te bouwen en je goed voor te kunnen bereiden.
- Zelfstudie: Aan het eind van deze sessie ontvang je een huiswerkopdracht ter voorbereiding op online sessie 2.
- Sessie 2 online: In deze sessie gaan we aan de slag met de inleiding, kern en afronding van een goed gesprek en gaan we focussen op de vaardigheden.
- Zelfstudie: Ook nu ontvang je weer een huiswerkopdracht die je voor sessie 3 maakt.
- Sessie 3 op locatie: Je oefent met diverse situaties en met de verschillende onderdelen van een gesprek (voorbereiding, inleiding, kern en afronding). Je mag ook eigen casuïstiek inbrengen.
Je leert
- hoe je een goed gesprek opbouwt en wat er nodig is om de gewenste resultaten te bereiken.
- in het gesprek de regie te nemen. Hierdoor kom je beter tot de kern, heb je meer impact en kun je echt het verschil maken.
Voor wie?
Vrijwilligers, professionals, bestuursleden van patiëntenorganisaties die een boodschap hebben voor bijvoorbeeld de gemeente, in de zorg of aan andere stakeholders. Voorkennis is niet noodzakelijk, het is een basistraining.
Trainer
Trainer
Er zijn helaas (nog) geen geplande trainingsdagen
Wij houden je graag per e-mail op de hoogte wanneer deze training (opnieuw) wordt ingepland.
Hou me op de hoogte