Blog

6 tips voor een succesvolle fondsaanvraag

Wil jij aan de slag met fondsenwerving en met het geld dat je binnenhaalt ook echt impact maken? Daadwerkelijk het verschil maken voor je achterban? De omslag van ad hoc werken naar structurele inkomsten werven? Lees de 6 tips van Marion Koppelman, adviseur fondsenwerving van INVOLV.

1. Begin op tijd en werk planmatig

Bedenk dat procedures bij fondsen en subsidieverstrekkers tijd kosten. Niet elk fonds heeft een professionele staf. Er zijn genoeg fondsen waar het (vrijwillige) bestuur 2 tot 4 keer per jaar bij elkaar komt om een besluit te nemen over de aanvragen. En vergis je niet: dit zijn niet altijd kleine fondsen. Dus: plan je fondsenwervingstraject ruim op tijd!

Er zijn meer fondsen dan je denkt, bekijk bijvoorbeeld deze fondsendatabases: www.zorgsubsidiekalender.nl en www.fondsenwervingonline.nl.

ZonMw houdt vaak subsidierondes. Maar ook dan geldt: verdiep je goed in het thema en de eisen. Een goede voorbereiding is essentieel, en een goede uitwerking neemt tijd in beslag. Abonneer je op de nieuwsbrief van ZonMw, zodat je altijd op de hoogte bent van nieuwe subsidierondes.

2. Zoek naar de ideale financiële partner

Zoek gericht naar raakvlakken, gezamenlijke doelstellingen tussen jouw organisatie en een gezondheidsfonds. Zij werken vanuit een ideële gedachte; geef ze het vertrouwen dat hun financiële bijdrage leidt tot gerichte, waardevolle impact voor de doelgroep die jij vertegenwoordigt.

Verdiep je in je ‘partner’ voor een hechte relatie. Ook gezondheidsfondsen zoeken naar impact op de lange termijn en onderlinge samenhang van de projecten die ze steunen. Schroom dus niet de telefoon te pakken en te vragen of ze naast geld ook hun kennis en netwerk voor je in willen zetten. Zijn jullie toch niet de juiste match, dan verwijzen ze graag door.

Weet dat er naast landelijke fondsen en subsidieverstrekkers diverse regionale en lokale organisaties zijn die graag steun verlenen.

3. Vertel je eigen verhaal

Richt je persoonlijk tot het fonds of de subsidieverstrekker. Bij fondsen, maar ook bij subsidieverstrekkers, werken maatschappelijk betrokken mensen die veel aanvragen onder ogen krijgen. Zorg dus dat je opvalt in zowel tekst als beeld.

Fondsenwerving is vooral verhalen vertellen. De belangrijkste taak is: inspireren en enthousiasmeren. Natuurlijk, een fondsaanvraag moet alle noodzakelijke informatie bevatten en die moet exact kloppen. Maar er zijn zoveel verschillende manieren om informatie te presenteren. Een positief verhaal geeft energie en inspireert. Leg je verhaal zo uit dat ook een buitenstaander het begrijpt.

Neem vanaf het begin je lezer mee in het verhaal. Hier geldt de aloude marketingregel nog steeds: Attention, Interest, Desire, Action! Aan het einde van de week moet de lezer zich jouw aanvraag nog herinneren.

4. Vertaal je ambitie naar een actueel, urgent project

Schrijf niet vanuit je bestuur. Zet de behoefte van je achterban centraal en geef aan waarom je juist nu een beroep doet op de geldverstrekker om samen dit project met de doelgroep te realiseren. Maak daarbij een overzichtelijk projectplan met een realistische begroting. Geef een duidelijke omschrijving van het probleem, en laat zien dat jij DE oplossing hebt.

Toon duidelijk je inzet en toewijding, uitgedrukt in tijd en zo mogelijk in cofinanciering. Geef aan dat juist de gevraagde financiële bijdrage hét verschil maakt om maximale impact te realiseren. Dit vinden gezondheidsfondsen en subsidieverstrekkers belangrijk.

5. Hoe concreter hoe beter

Maak je projectplannen concreet. Je wilt niet iets extra's doen, maar je hebt de ambitie om een concreet en belangrijk doel te behalen. Hoe concreter hoe beter!

Benoem het resultaat dat je voor ogen hebt: hoeveel mensen wil je bereiken, hoeveel boekjes wil je bijvoorbeeld uitgeven of hoeveel persoonlijke levensverhalen wil je vastleggen, hoeveel lespakketten ga je aanbieden? Hoe hoog leg je de lat? Wanneer is het geslaagd? Wees niet bang dit te vermelden.

6. Investeer in de relatie: doe meer dan verwacht

Steek energie in het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Hou je financiële partners goed op de hoogte en verras ze door eens meer te doen dan ze verwachten. Dat valt zeker positief op. Het geeft ook vertrouwen voor nieuwe, toekomstige aanvragen.

Vermeld ook de positieve impact van je projecten op andere organisaties of groepen in de samenleving. Het is goed om je kennis en ervaringen te delen met andere stakeholders. Zo vergroot je de impact voor jezelf en de geldverstrekker.

Meer lezen?

Meer artikelen over fondsenwerving 

Meer leren?

Bekijk trainingen fondsenwerving en financiën

 

Meer weten?

Neem contact op met Marion Koppelman, adviseur fondsenwerving
Contact

Soortgelijke artikelen

Alle artikelen